Bibliographic Metadata

Title
Außerschulische Bildungsmöglichkeiten in Wien
Additional Titles
Out of school education in Vienna
AuthorEnko, Sabine
Thesis advisorFröschl, Elfriede
Published2012
Date of SubmissionDecember 2012
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Außerschulische Bildung / Jugendliche / Partizipation
Keywords (EN)Out-of-school education / Young adults / Participation
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

In der folgenden Arbeit werden außerschulische Bildungsmöglichkeiten für Jugendliche in Wien und deren Partizipationsmöglichkeiten in Jugendzentren untersucht.

Im theoretischen Teil dieser Arbeit wird näher auf Jugend als Experimentier- und Bewälti-gungsraum eingegangen. Die Konzepte des Vereins Wiener Jugendzentren und der Basse-na Stuwerviertel werden anschließend zusammenfassend dargestellt.

Im methodischen Teil werden die Begrifflichkeiten Partizipation und außerschulische Bildung anhand von geführten ExpertInnneninterviews in Jugendzentren untersucht. Die Interviews wurden in den Bezirken 2,10,15,16 und 20 durchgeführt. Gemeinsamkeiten und Unterschie-de im Verständnis und im Vergleich zur Literatur werden erörtert. Die daraus entstehenden Hypothesen werden im Anschluss daran noch einmal anhand der Literatur überprüft.

Abstract (English)

The following thesis aims to discuss and present out-of-school education and participation-opportunities for young adults in youth centers.

In the theoretical part youth will be discussed in their experimental and conflicting life span. The concepts of the “Verein Wiener Jugendzentren” and the “Bassena Stuwerviertel” will be presented.

In the practical part of this thesis the terms “participation” and “out-of-school education” will be analyzed according to the interviews conducted in youth-centers. The interviews were done in the districts 2,10,15,16 and 20 of Vienna. Similarities and differences in the under-standing of definitions and in contrast to literature will be discussed. The hypotheses will be presented and summarized at the end of this work and tested along the literature.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 0 times.