Bibliographic Metadata

Title
Autorität und Sozialpädagogik. Das Konzept der neuen Autorität als Paradigmenwechsel in der Sozialpädagogik.
Additional Titles
Authority and social-pedagogy. The concept of new authority as a paradigm shift in social-pedagogy.
AuthorKastlunger, Katharina
Thesis advisorKeil, Sylvia
Published2014
Date of SubmissionDecember 2014
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Autorität / Neue Autorität / Haim Omer / Gewaltloser Widerstand / Sit-in / autoritärer Erziehungsstil / autoritativer Erziehungsstil / Präsenz
Keywords (EN)authority / new authoridy / Haim Omer / non-violent resistance / sit-in / authoritarian parenting / authoritative parenting / presence
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Die vorliegende Bachelorarbeit befasst sich mit dem Wandel des Begriffes und dem Umgang mit dem Phänomen Autorität im sozialpädagogischen Kontext. Es werden traditionelle Erziehungsstile diskutiert und in den Kontext des gesellschaftlichen und sozialpädagogischen Wandels gestellt. Der Fokus dieser Arbeit liegt auf dem Konzept der Neuen Autorität in der sozialpädagogischen Arbeit, welches im deutschsprachigen Raum immer mehr Bekanntheit erlangt und im Begriff ist, den Paradigmenwechsel hin zu einem neuen Verständnis von Autorität in der sozialpädagogischen Arbeit zu stützen. Das Konzept der Neuen Autorität beruht auf Gewaltfreiheit, Partizipation sowie dem gewaltlosen Widerstand. Die Grundlagen und Handlungskonzepte der Neuen Autorität werden präsentiert, in welchen das Verständnis von Autorität aufgebrochen und neu verhandelt wird.

Abstract (English)

This bachelor thesis deals with the transition of the concept and the handling of authority in a social-pedagogical context. It discusses traditional ways of parenting and brings them into context with the societal and social-pedagogical transition. The main focus of this work lies on the concept of the new authority in social-pedagogical work which recently gained more and more popularity in the German-speaking world and which in due course is going to support the paradigm shift onto a new understanding of authority in social-pedagogic work. The concept of the new authority relies on non-violence, participation and non-violent resistance. The principals and the action plan of the new authority in which the understanding of authority is broken up and re-negotiated will be presented.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 0 times.