Bibliographic Metadata

Title
Fotopädagogische Projektarbeit mit jugendlichen Flüchtlingen
Additional Titles
Photo pedagogical project work with young refugees
AuthorStöckl, Elisabeth
Thesis advisorDiebäcker, Marc
Published2015
Date of SubmissionApril 2015
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Fotopädagogik / Medienpädagogik / Sozialpädagogik / Projektarbeit / Jugendarbeit / offene Jugendarbeit / Soziokulturelle Animation / jugendliche Flüchtlinge / Öffentlichkeitsarbeit
Keywords (EN)photo pedagogy / media pedagogy / social pedagogy / social education / project work / youth work / open youth work / sociocultural animation / young refugees / community work / public relations work
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Die vorliegende Arbeit beschreibt die besonderen Aspekte des Mediums Fotografie in Bezug auf die pädagogische Projektarbeit mit jugendlichen Flüchtlingen und appelliert an die Fachkräfte der Sozialpädagogik, der offener Jugendarbeit und der Soziokulturellen Animation, sich diesem innovativen Instrument zu bedienen. Im Zentrum der fotopädagogischen Projektarbeit stehen die Förderung des Selbstausdrucks, die Befähigung zur Medienkritik sowie die Förderung von Dialogprozessen zur Selbst- und Fremdreflexion zur Subjektentwicklung und die Förderung der öffentlichen, gesellschaftlichen und politischen Partizipation von jugendlichen Flüchtlingen. Als Beispiel wird das Fotoprojekt „Mein Leben in Österreich 2014“ vorgestellt und anschließend auf seine fotopädagogischen Elemente hin diskutiert und reflektiert.

Abstract (English)

The following thesis describes the special aspects of photography as a medium in relation to a pedagogical project work with young refugees. It should appeal to the professional social workers and pedagogues to use photo pedagogy as an instrument in youth and community work. The goals of the project work with young refugees are to promote self- expression abilities through the camera and dialogue processes based on their pictures. In these dialogue processes the young people reflect on their own perception and also on the ones of others. Furthermore the promotion of media criticism and of public, political and social participation of young refugees are major aspects of the photo pedagogical project work. The photography project „my life in Austria 2014“ will be given as an example and elements of it will be reflected upon on the basis of the results of this thesis.