Bibliographic Metadata

Title
Wir treten in Beziehung : Im Kontext von Sprachenvielfalt im elementarpädagogischen Bereich
Additional Titles
We get in contact language diversity in kindergarten groups
AuthorVeigl, Claudia
Thesis advisorTrunkenpolz, Kathrin
Published2016
Date of SubmissionSeptember 2016
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Sprachenvielfalt / Peer-Interaktion / Zweitspracherwerb / Freundschaften zwischen Peers / Die Gruppe als Entwicklungsressource / Verständnislernen / Emotionalkompetenz / Sozialkompetenz / Einflussfaktoren auf Spracherwerb / Konfliktlösungsstrategien / Rollenspiel
Keywords (EN)language diversity / peer interaction / second language learning / toddler's relationship / friendship between kids / social regulation skills / emotional regulation skills / problem solving skills / knowlege about second language learning / influences at second language leraning / social and social pretended play
Restriction-Information
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Classification
Abstract (German)

Diese Arbeit beschäftigt sich mit Peer- Interaktion von Kindergartenkindern im Kontext von Sprachenvielfalt. Peerbeziehungen und Kindergartengruppen stellen eine bedeutsame Entwicklungsressource für Kleinkinder dar. Gleichaltrige Spielpartner ermöglichen den Kindern Verständnislernen über Zweifel und Irrtümer. Zudem können Konfliktlösungsstrategien entwickelt und durch Widersprüche kognitive Denkanstöße geboten werden. Ein besonderes Augenmerk wird hierbei auf die Freundschaft und deren besondere Qualität zwischen Peers gelegt. Weiters werden relevante Einflussfaktoren zum Zweitspracherwerb dargelegt. Diese sind auf individueller-, familiärer- und gesellschaftlicher Ebene dargestellt.

Anhand des Fallmaterials wird ersichtlich, dass Peerbeziehungen nur mit einem gewissen Grundwortschatz in einer gemeinsamen Sprache entstehen können. Zudem braucht es Emotional-, und Sozialkompetenzen für die Entstehung von Freundschaften. Einige Einflussfaktoren in Bezug auf den Spracherwerb können auch beim Fallmaterial bestätigt werden.

Abstract (English)

This thesis deals with early childhood peer interaction in context of language diversity.

Initially, I focused on peer interactions and relations in kindergarten groups and their important contribution to the child`s development in social-cognitive and social skills besides experience with adults. Furthermore, I concentrated on second language learning.

Toddlers require social and emotional regulation skills, social cognition and speech comprehension for social and social pretend play with a particular peer. Through acquiring these skills, kids are able to forge relationships. Some playmate relationships evolve into friendships. Moreover, these friendships develop recognition, communicative skills, perspective taking, and social problem solving skills as well as understanding of intentions. Considering these aspects, friendships between toddlers are very meaningful for their maturing. Regarding these issues in combination with language diversity, educators find themselves confronted with a unique situation. This thesis shows that said diversity affects a toddler’s relationship in a certain way. To create a social and social pretend play they need a shared language to exchange their ideas, beliefs, opinions and impressions. The described observation shows how toddlers create relationships in kindergarten groups without the same mother tongue and the challenge in making friends. This confrontation with the toddler’s special situation in association with the science world facilitates conclusions for professional pedagogical work.

In a professional pedagogical work, knowledge about second language learning and their influences is required to support toddlers in their progress. In addition, I described Individual-, family- and companionship factors and their influence on second language learning in a mainstream society. Knowledge about friendships between toddlers is significant for professional pedagogical work.