Bibliographic Metadata

Title
Fokus elementarpädagogisches Berufsfeld : Überlegungen zu den geforderten Handlungskompetenzen erfahrener PädagogInnen an BerufseinsteigerInnen
Additional Titles
Focus Early Childhood occupational area Thoughts on required professional skills experienced Early Childhood Educators have of newcomers
AuthorWeixelbaum, Birgit
Thesis advisorHover-Reisner, Nina
Published2017
Date of SubmissionFebruary 2017
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Handlungskompetenzen im Elementarbereich / Kernkompetenzen im Elementarbereich / Herausforderungen im beruflichen Alltag des Kindergartens / Erwartungen von erfahrenen PädagogInnen / Subjektive Sicht von BerufseinsteigerInnen
Keywords (EN)Professional skills in the field of Early Childhood Education / Core capabilities in Early Childhood Education / Professional challenges in preschool / Expectations of experienced educators / Subjective perspectives of beginning educators
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Diese Arbeit beschäftigt sich mit den geforderten Handlungskompetenzen von Elementar-pädagogInnen in deren beruflichen Alltag.

Überlegungen zu den geforderten Handlungskompetenzen, Ansprüchen und Erwartungen erfahrener ElementarpädagogInnen an BerufseinsteigerInnen in das elementarpädagogi-sche Berufsfeld sowie deren subjektive Sicht bezogen auf ihre Handlungskompetenzen, ihre Stärken und Schwächen, die sie beim Einstieg ins Berufsfeld selber verorten, werden angestellt und präsentiert.

Es wird Bezug genommen auf das Thema der frühkindlichen Bildung und auf gesell-schaftspolitische Anforderungen. Um zu einer Beschreibung von Handlungskompetenzen zu kommen, muss auch der Umstand der „Veränderten Kindheit heute“ näher beleuchtet werden. Handlungskompetenzen von ElementarpädagogInnen erschließen sich aus den Kernkompetenzen, die mitgebracht werden sollen und die es immer wieder zu reflektieren gilt, sowie mit einem gezielten Blick auf die Professionalisierung in der Elementarpäda-gogik.

Im Zuge dieser Arbeit wird anhand einer Fokusgruppendiskussion von erfahrenen Ele-mentarpädagogInnen beschrieben, welche Handlungskompetenzen sie von Berufseinstei-gerInnen erwarten. Ebenso dienen zwei Interviews einer Schulabgängerin vor dem Be-rufseintritt und nach sechsmonatiger Berufserfahrung dazu, nachzuzeichnen, mit welchen Freuden der Berufseintritt verbunden ist, wo die Berufseinsteigerin ihre Stärken, Ressour-cen und Kompetenzen sieht, und wo sie Ängste und Herausforderungen ortet.

Diese beiden Sichtweisen werden miteinander verglichen, um eine Annäherung daran zu erarbeiten, ob geforderte Erwartungen und mitgebrachte Kompetenzen übereinstimmen und kompatibel sind.

Abstract (English)

This paper focuses on the skill set which is required for professional success in the field of Early Childhood Education.

Thoughts on required skills as well as on the demands and expectations experienced Early Childhood Educators have of newcomers to the field and on the perspectives of these newcomers regarding their skills and abilities as well as their perceived strengths and weaknesses as they begin their careers are described and presented.

The topics of early childhood development as well as that of social and political require-ments are taken into account. In order to define the necessary skills and abilities, a closer look must also be taken at the topic „childhood in a modern world“. The professional skills of Early Childhood Educators consist of a set of core capabilities, which educators are expected to bring to the job and to continue to examine throughout their careers, as well as of a specific vision for increasing professionalism within the field of Early Childhood Education.

In the course of the paper, a focus group discussion with a panel of experienced Early Childhood Educators is described, in which these educators discuss the skills they expect of newcomers to the field. Two interviews with a recent graduate are also included – one which was conducted before her career began, the other after she had gained six months of work experience. These interviews demonstrate the excitement with which educators begin their careers; their perceived strengths, resources and skills; as well as their fears and their expectations of the challenges to come.

These two perspectives complement one another in the attempt to determine whether the existing skill set is sufficient to fulfil the demands placed on Early Childhood Educators new to the field.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 0 times.