Bibliographic Metadata

Title
Elternarbeit oder doch Partnerschaft? - : Haltung von PädagogInnen zur Bildungs- und Erziehungspartnerschaft mit Eltern
Additional Titles
Workink with parents or partnership? - Attitudes of educators to the educational and educational partnership with parents
AuthorZorn, Tanja
Thesis advisorFürstaller, Maria
Published2017
Date of SubmissionFebruary 2017
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Pädagogische Haltung / Erwartungen / Bildungs- und Erziehungspartnerschaft / Elternarbeit
Keywords (EN)attitudes and expectations of pedagogues / working with parents / educational partnership
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Die vorliegende Arbeit ist dem Thema Haltungen und Erwartungen von PädagogInnen hinsichtlich einer Bildungs- und Erziehungspartnerschaft mit Eltern gewidmet. Zur Bearbeitung der Fragestellung erfolgt zunächst die Darstellung des Forschungsstandes zur Bildungs- und Erziehungspartnerschaft mit Eltern im theoretischen Teil. Danach wird auf den Begriff, das Grundverständnis der Bildungs- und Erziehungspartnerschaft und die Erwartungen von Eltern und PädagogInnen zur Bildungs- und Erziehungspartnerschaft eingegangen. In diesem Zusammenhang wird ein besonderer Fokus auf die professionelle Haltung von PädagogInnen gelegt. Am Schluss dieses Kapitels wird der Weg von der Elternarbeit zur BuEP dargelegt. Im empirischen Teil der vorliegenden Arbeit wird das Design der Forschung beschrieben und die Stichprobe erläutert. Darüber hinaus wird beschrieben wie die Daten erhoben, erfasst und ausgewertet wurden. Im nächsten Teil dieses Kapitels wird erläutert, welche Methode angewendet wurde. Anschließend werden die Ergebnisse der Sekundäranalyse im Überblick sowie die tiefenhermeneutischen Auswertungsergebnisse präsentiert. Zuletzt wird die Diskussion zu den Ergebnissen angeführt. Ziel der Arbeit ist es aufzuzeigen, welche impliziten und expliziten Haltungen PädagogInnen zu diesem Thema haben.

Abstract (English)

This thesis deals with the attitudes and expectations of pedagogues with regard to an edu-cational partnership with parents. In order to deal with the question, the research on the educational partnership with parents is presented in the theoretical section. After that, the concept, the basic understanding of the educational partnership, and the expectations of parents and educators about the partnership are discussed. In this context, the concept of the professional attitude of pedagogues is of utmost importance. At the end of this chap-ter, the path from parental work to the educational partnership is described. In the next part of the thesis, the empirical part describes the design of the research and explains the sample. Furthermore, data collection and recording and data evaluation are described in detail. In the next part of this chapter the method is concretized. This is followed by the result section, which contains the results of the secondary analysis as well as the deep hermeneutical evaluation results. Finally, the discussion on the results is given. The aim of the thesis is to show the implicit and explicit attitude of pedagogues on this topic.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 0 times.