Bibliographic Metadata

Title
"Jede große Reise beginnt mit einem kleinen Schritt" : Eine Einschätzung chinesischer Eltern von Grundsätzen elementarpädagogischer Qualität
Additional Titles
"A journey of a thousand miles begins with a single step"
AuthorKoinig, Andrea
Thesis advisorFunder, Antonia
Published2017
Date of SubmissionMarch 2017
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)China / Chinesische Eltern / Elternfragebogen / Eltern / Fragebogen / Fragebogenerhebung / Elternsicht / Pädagogische Grundhaltungen / Pädagogische Qualität / Qualitative Pädagogik / Kindergarten / Elementarpädagogik / Besonderheiten aufgrund der Zielgruppe
Keywords (EN)China / chinese parents / questionnaire for parents / parents / questionnaire / Chinese parents` view / pedagogic quality / quality pedagogy / early child care center / kindergarten / kindergarden / Prinicples of Quality Pedagogy
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Die vorliegende Thesis beschäftigt sich mit der Sicht von in China lebenden chinesischen Eltern zu Grundsätzen elementarpädagogischer Qualität. Da zu diesem Thema aktuell keine Studien oder wissenschaftliche Arbeiten verfügbar sind, wurde eine explorative Analyse mittels empirischer Fragebogenerhebung angelegt, um erste Daten zum Schließen dieses Forschungsdesiderats zu generieren. Erhoben wurden Meinungen von 58 in China lebenden chinesischen Eltern (N=58) zu ausgewählten Grundsätzen elementarpädagogischer Qualität anhand der „Principles of Quality Pedagogy“ der ISSA (International Step by Step Association), welche durch Fragen zu spezifischen pädagogischen Themen ergänzt wurden. Auffälligste Ergebnisse zeigten die Antworten zum Erlernen von Kulturtechniken, zur Vermittlung der chinesischen Kultur und zum alterserweiterten Arbeiten in elementarpädagogischen Einrichtungen. Hintergrund dieser Auseinandersetzung ist die Möglichkeit einer Kooperation zwischen einer Wiener Trägerorganisation und einer chinesischen Stadt, in der möglicherweise Kindergärten nach Wiener Vorbild errichtet und betrieben werden sollen.

Abstract (English)

This thesis deals with the view of Chinese parents living in China on the basic principles of quality elementary pedagogy. Since no studies or scientific papers are currently available on this topic, an exploratory analysis was carried out by means of an empirical questionnaire survey to generate initial data to close these research gaps. Opinions of 58 Chinese parents living in China (N=58) on selected principles of quality elementary pedagogy are collected on the basis of the ISSA's "Principles of Quality Pedagogy" (International Step by Step Association) and supplemented by questions on specific pedagogical topics. The most obvious results showed the answers about learning how to write/read/count, about teaching traditional Chinese culture and about working together with children of different ages in early child care centers. The basis for this analysis is the possibility of cooperation between a Viennese early child care organization and a Chinese city, where early child care centers are planned to be built and managed according to the Viennese example.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 0 times.