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Title
Autismus-Spektrum-Störungen : Logopädische Therapie und psychologische Intervention im Vergleich
Additional Titles
Autism Spectrum Disorders speech therapy and psychological intervention in comparison
AuthorSchmit, Sabine
Thesis advisorHuber, Doris
Published2013
Date of SubmissionJune 2013
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Autismus-Spektrum-Störungen / Elternarbeit / interdisziplinäre Zusammenarbeit / Logopädie / psychologische Intervention / Zielsetzung
Keywords (EN)autism spectrum disorders / goal setting / inderdisciplinary collaboration / parental involvement / psychological intervention / speech therapy
Restriction-Information
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Classification
Abstract (German)

Die Behandlungsansätze, die bei ASS zur Anwendung kommen, sind wie die einzelnen Erscheinungsformen breit gefächert. So kommt es dazu, dass in der Behandlung eines betroffenen Kindes viele verschiedene Berufsgruppen beteiligt sind. In dieser Arbeit werden die logopädische Therapie und die psychologische Intervention bei ASS genauer untersucht. Ziel ist, Gemeinsamkeiten und Unterschiede in der Behandlung beider Berufsgruppen aufzuzeigen. Mittels qualitativem Forschungsdesign wurden zwei Logopädinnen und zwei klinische und Gesundheitspsychologinnen befragt, um folgende Fragestellungen zu beantworten:

Wie unterscheidet sich logopädische Therapie und psychologische Intervention bei ASS bezüglich Zielsetzung, Maßnahmen und Elternarbeit?

In welchen Phasen der logopädischen Therapie bzw. der psychologischen Intervention wird interdisziplinäre Zusammenarbeit als notwendig erachtet?

Die in der Arbeit dargestellten Ergebnisse zeigen für die ASS-Behandlung, dass eine psychologische Betreuung keine logopädische Therapie ersetzen kann, sowie umgekehrt. Obwohl sprachliche Auffälligkeiten zu den Hauptsymptomen von ASS zählen, gelangen nur wenige Kinder in die logopädische Therapie. Für weitere Optimierung der ASS-Behandlung wäre anzudenken, dass autistische Kinder bezüglich Sprachentwicklung routinemäßig von Logopädinnen oder Logopäden begutachtet und je nach Bedarf betreut werden.

Abstract (English)

The different approaches of treatment that are being used for ASD are as diversified as its individual manifestations. This is one of the reasons that during the treatment of an affected child many different groups of proficiencies are involved. In this work, speech therapy and psychological intervention for ASD are beeing examined closely and put under scrutiny in respect to each other's effectiveness and efficiency.

The aim of this thesis is to show both similarities and differences in the treatment of these two professional groups. Using qualitative research design, interviews with two speech therapists and two psychologists are being conducted to answer the following questions:

How are speech therapy and psychological intervention for ASD different regarding their respectable objective, the measures taken, and the parent's work involved?

In which phases of speech therapy and psychological intervention is interdisciplinary cooperation deemed necessary and sought after?

The results presented in the thesis show that for an effective ASD treatment, psychological counseling can not replace speech therapy, and vice versa. But although language abnormalities are among the main symptoms, only few children get into the speech therapy. For further optimization of ASD treatment it is suggested, to routinely examine autistic children with respect to language development by speech therapists, perhaps combined with subsequent speech therapy.