Bibliographic Metadata

Title
Welche Chancen hat das Onlinegeschäft im Baustoffeinzelhandel gegenüber dem stationären Vertriebsweg?
Additional Titles
What are the chances of online based retail in the building material business compared to stationary distribution channels?
AuthorHannak, Florian
Thesis advisorKaineder, Karl
Published2016
Date of SubmissionJanuary 2016
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Baustoffhandel / elektronischen Geschäftsverkehr / Einzelhandel / Logistik / NA-LOG / Online-Handel
Keywords (EN)Building Materials / E-Commerce / Retail / Logistics / National Building Material Logistics Service / Online-Shop
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Zielsetzung der vorliegenden Bachelorarbeit ist die Beantwortung der Fragestellung welche Chancen das Onlinegeschäft, im Baustoffeinzelhandel, gegenüber dem stationären Vertriebsweg hat. Damit verbunden, werden die Vor- und Nachteile des Online-Handels dargestellt und daraus ableitbare Chancen im Vergleich zum stationären Baustoffeinzelhandel identifiziert.

In dieser Arbeit wird deutlich, dass der Online-Handel ein weit verbreitetes Phänomen in der Wirtschaft ist und die Anzahl an Online-Händler stetig wächst. Grund dafür ist die rasche fortschreitende technologische Entwicklung.

Für den empirischen Teil der Arbeit wurden Expertenmeinungen eingeholt die in dieser Branche vertreten werden. So wird behauptet, dass der Online-Handel ein Modell der Zukunft ist, dennoch wird es den stationären Einzelhandel immer geben. Fest steht, dass die Folgen des gewandelten Einkaufsverhaltens der Kunden schon heute spürbar sind. Es liegt daher nahe, dieses Verhalten zu analysieren um untersuchen zu können, ob aus wettbewerbsstrategischer Sicht die Notwendigkeit besteht, einen Online-Shop einzurichten.

Mit dieser Arbeit sollen Baustoffhändlern veranschaulicht werden, welche Möglichkeiten vorhanden sind und mit welchem finanziellen und technologischen Aufwand zu rechnen ist. Ebenso wird dargelegt, welche organisatorischen und wirtschaftlichen Potentiale sich daraus ergeben können.

Abstract (English)

The objective of this thesis is to answer the question of what opportunities the online business has with selling building materials compared to the stationary distribution. Linked to this, the advantages and disadvantages of online trading are stated below. It also identifies opportunities that are compared to the stationary building material retail.

In this work, it is clear that online trading is a common phenomenon in the economy and the number of online retailers are growing steadily. This is due to the rapid progress of technological development.

For the scientific research part of the work, expert opinions have been obtained which are represented in this industry. Thus it is claimed, that online trading is a model of the future, but there will always be the over-counter retail. It is clear that the consequences of the converted shopping behavior of customers can be felt even today. It therefore makes sense to analyze this behavior. Also to investigate whether competition consists of a strategic perspective, for the need to establish an online shop.

With this work, building material dealers will be illustrated, what options are available, and what financial and technological effort will be expected. Also, it shows the organizational and economic potentials.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 0 times.