Bibliographic Metadata

Title
Empathie in der Pflege - Konzepte zur Förderung empathischer Kompetenzen in der Gesundheits- und Krankenpflege Ausbildung
Additional Titles
Empathy in nursing – concepts for the advancement of empathically competences in health care education
AuthorDruckenthaner, Marlies
Thesis advisorAusterer, Astrid
Published2012
Date of SubmissionJuly 2012
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Empathie / Empathie UND Pflege / Empathie UND Ausbildung / Empathie lernen
Keywords (EN)empathy / empathy AND nursing / empathy AND education
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Diese Bachelorarbeit soll der Leserin/dem Leser einen Einblick geben, wie wichtig die Empathie in der professionellen Gesundheits- und Krankenpflege ist, um Pflegequalität zu gewährleisten und Berufszufriedenheit zu sichern. Da nicht davon ausgegangen werden kann, dass Menschen, die sich entscheiden einen Sozialberuf zu ergreifen, bereits die Fähigkeit besitzen, Gefühle anderer zu erkennen und wahrzunehmen, muss ein Konzept geschaffen und realisiert werden, wie Empathie und andere sozial-kommunikative Kompetenzen in der Ausbildung zur Krankenschwester bzw. zum Krankenpfleger gelehrt werden können. Zu diesem Zweck wird in folgender Arbeit zu aller erst geklärt, warum angenommen werden kann, dass Empathie überhaupt lehr- und lernbar ist, um dann näher auf zwei mögliche Konzepte zur Förderung empathischer Kompetenzen einzugehen.

Abstract (English)

This bachelor thesis should show the reader, why empathy is such an important competence in professional health care, to secure high quality and save satisfaction in nursing. Because nobody can assume, that people, who decide to do a health care job, are already able to notice the feelings and emotions of other people without education, there have

to be concepts how to teach empathy and other social-communicative competences in developing health care professionals. To this purpose, in this bachelor thesis there should be clarified at first, why there is the belief, that empathy can be learned, before in the next step there will be shown two different concepts of teaching empathy in health care education.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 0 times.