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Title
Verbessert die prophylaktische Oxitozingabe in der Nachgeburtsperiode das mütterliche Outcome hinsichtlich Dauer und Gesamtblutverlust?
Additional Titles
Does prophylactic oxytocin addition in the third stage of labour of healthy parturients enhance maternal outcome concerning blood loss and duration?
AuthorBaumgartner, Stefanie
Thesis advisorKayer, Beate
Published2015
Date of SubmissionJune 2015
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Plazentarperiode / Plazentalösungszeichen / Postpartale Hämorrhagie / Oxytocin / Prophylaktische Oxytocingabe / Aktives Management der Plazentarperiode / Abwartendes Management der Plazentarperiode
Keywords (EN)third stage of labour / placenta separation signs / postpartum hemorrhage / oxytocin / prophylactic oxytocin addition / active management of the third stage of labour / expectant management of the third stage of labour
Restriction-Information
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Classification
Abstract (German)

Problemstellung: In Österreich gibt es keine evidenzbasierten Leitlinien zum Management der Nachgeburtsperiode bei gesunden Gebärenden nach physiologischer Spontangeburt. Die Plazentarperiode wird ungeachtet von aktuellen Studienergebnissen unterschiedlich geleitet und die Art des Managements wird oft durch krankenhausinterne Leitlinien vorgegeben beziehungsweise ist vom Ermessen der Hebamme und des gynäkologischen Teams abhängig.

Ziel: Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es einen objektiven, empirisch belegten Überblick über die aktuellen Studienergebnisse zum Thema prophylaktische Oxytocingabe in der Nachgeburtsperiode bei gesunden Gebärenden nach physiologischer Spontangeburt zu geben. Die Faktoren anhand derer der Unterschied des mütterlichen Outcomes bei aktivem beziehungsweise abwartendem Managements untersucht wird, sind die Dauer der Nachgeburtsperiode und der Gesamtblutverlust.

Methode: Zum Vergleich der verschiedenen Methoden des Managements der Nachgeburtsperiode und der Beurteilung einer gefragten Verbesserung des mütterlichen Outcomes nach prophylaktischer Oxytocingabe bedarf es einer umfassenden Literaturrecherche in Datenbanken wie Cochrane, PubMed, Sciencedirect. Aktuelle Studien zum Thema Oxytocin, Nachgeburtsperiode, Plazentaretention, aktives und abwartendes Management der Nachgeburtsperiode sowie Hämorrhagien bilden die Grundlage.

Ergebnisse: Die prophylaktische Oxytocingabe verbessert bei gesunden Gebärenden das mütterliche Outcome in der Nachgeburtsperiode nicht. Es gibt keine evidenzbasierte Grundlage für die Empfehlung der prophylaktischen Oxytocingabe bei gesunden Gebärenden nach physiologischer Spontangeburt.

Abstract (English)

Background: In Austria there are no evidencebased guidelines for management of the third stage of labour for healthy parturients after spontaneous vaginal birth. Despite of actual research the management of the third stage of labour is often dependent on individual hospital guidelines or on decisions of midwives and gynaecologist.

Objectives: To give an objective and empiric overview of actual research concerning prophylactic oxytocin addition to healthy parturients after physiological spontaneous vaginal birth in the third stage of labour. The factors pointing the difference between active and expectant management of third stage of labour of maternal outcome is proofed regarding duration of the third stage of labour and blood loss.

Methods: For comparison of different methods regarding the management of the third stage of labour, a broad literature review has to be done in databases like Cochrane, PubMed, Sciencedirect. Resent studies about oxytocin third stage of labour, active and expectant management and haemorhage are basis of this work.

Results: The prophylactic oxytocin addition does not improve healthy parturients maternal outcome during the third stage of labour. There is no evidence for a recommendation to manage the third stage of labour of healthy parturients after physiological spontaneous vaginal birth actively.

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