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Title
Immunhistochemischer Nachweis des Urokinase-Typ Plasminogen Aktivators (uPA) in postmenopausalen Patientinnen mit frühem Mammakarzinom
Additional Titles
Immunohistochemical staining of urokinase-type plasminogen activator (uPA) in patients with postmenopausal breast cancer
AuthorChimani, Stefan
Thesis advisorZahradnik, Michaela
Published2016
Date of SubmissionJune 2016
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Mammakarzinom / Plasminogen Aktivator System / uPA / Immunhistochemie
Keywords (EN)Breast Cancer / Plasminogen Activating System / uPA / Immunohistochemistry
Restriction-Information
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Classification
Abstract (German)

Hintergrund:

Das Mammakarzinom ist die häufigste und tödlichste Krebserkrankung von Frauen in Österreich und der westlichen Welt. Kommt es zur Metastasierung eines Mamma-karzinoms, ist eine Heilung meist nicht mehr möglich. Die Behandlung konzentriert sich in diesen Fällen oft nur noch auf die Lebenszeitverlängerung und den Erhalt der Lebensqualität. Eine Möglichkeit, die Metastasierung eines Mammakarzinoms zu verhindern, bieten systemische Chemotherapien. Chemotherapeutika sind allerdings sehr kostenintensiv und bedeuten schwere Nebenwirkungen für die Patientinnen.

Um das Metastasierungsrisiko eines primären Mammakarzinoms abschätzen zu können und somit Patientinnen eine möglicherweise unnötige Chemotherapie zu ersparen, bietet sich die Messung der intratumoralen uPA und PAI-1 Konzentration an. Als Goldstandard und einzig derzeit validierte Messmethode gilt der Nachweis mittels eines ELISA. Die Durchführung eines ELISA benötigt allerdings relativ große Mengen an frischem Tumorgewebe und ist dadurch nicht bei jeder Patientin durchführbar. Eine in der Routine immer verfügbare und kostengünstigere Alternative zum ELISA bietet die immunhisto-chemische Färbung.

Ziel dieser Arbeit ist es, die Vor- und Nachteile der beiden Methoden zu diskutieren und die Frage, ob das von uns verwendete immunhistochemische Färbeprotokoll eine Korrelation zwischen der uPA Konzentration und dem DRFI (Distant Recurrence Free Interval) und OS (Overall Survival) von Patientinnen erlaubt, zu beantworten.

Methode:

Es handelt sich um eine immunhistochemische Färbung nach der LSAB Methode (Labeled Streptavidin - Biotin - Methode). Das Patientinnenkollektiv besteht aus 303 zufällig aus-gewählten Patientinnen der ABCSG-8 Studie. Sämtliche Färbungen wurden händisch durchgeführt.

Ergebnisse:

Der immunhistochemische Nachweis von uPA an Patientinnen mit postmenopausalem, endokrin sensiblem Mammakarzinom ist möglich. Erhöhte uPA Konzentrationen verkürzen bei diesen Patientinnen signifikant das DRFI (p= 0,008) und sie besitzen im Vergleich zu uPA negativen Patientinnen ein etwa 2,8-fach erhöhtes Risiko, Metastasen zu entwickeln. Kein statistisch signifikanter Zusammenhang konnte hingegen zwischen der uPA Expression und dem OS sowie anderen klinischen Parametern gefunden werden.

Conclusio:

Der immunhistochemische Nachweis von uPA ist in der Lage, Brustkrebspatientinnen mit erhöhtem Metastasierungsrisiko zu erkennen. Die Identifizierung dieser Patientinnen kann eine wichtige Hilfestellung bei der Wahl für oder gegen eine systemische Chemotherapie darstellen.

Abstract (English)

Background:

Breast cancer is one of the most common and deadly forms of cancer for women in Austria and the Western world. When it comes to metastasizing breast cancer, therapy is mostly limited to lifetime extension and preserving the quality of life for the patient.

One way of preventing the metastasis of breast cancer is through systemic chemotherapy. Chemotherapy, however, is very costly and has serious side effects for the patients.

A possibility to predict the risk of metastasis of breast cancer and thus sparing patients a potentially unnecessary chemotherapy is the measurement of intratumoral uPA and PAI-1 concentrations.

The gold standard and currently only validated measurement method for the detection of uPA and PAI-1 levels is the detection by ELISA. However, measurement through ELISA requires relatively large amounts of fresh tumor tissue and is therefore not a viable option for every patient.

A cost-effective and always available alternative to the measurement through ELISA could be provided by immunohistochemical staining methods.

The aim of this Bachelor thesis is to discuss the advantages and disadvantages of the two methods and to answer the question whether the immunohistochemical staining protocol developed by us allows to prove a correlation between the uPA concentration and DRFI (Distant Recurrence Free Interval) and OS (Overall Survival) of patients.

Methods:

Immunohistochemical staining was accomplished by the LSAB method (Labeled streptavidin - biotin - method). The collective of patients consists of 303 randomly selected patients who were part of the ABCSG - 8 study. All staining was carried out manually.

Results:

The immunohistochemical detection of uPA in patients with postmenopausal, endocrine- sensitive breast cancer is possible. Elevated concentrations of uPA shorten the DRFI significantly (p= 0.008) in those patients and they have an approximately 2.8-fold increased risk of developing metastases compared to patients with low uPA concentrations. However, no statistically significant correlation could be found between uPA expression and the OS and other clinical parameters.

Discussion:

The immunohistochemical detection of uPA is able to identify breast cancer patients with an increased risk of metastasis. The identification of these patients may represent an important aid in the choice for or against systemic chemotherapy, sparing them unnecessary treatment.

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