Bibliographic Metadata

Title
Virtuelle Realitäten - Die Funktion von Computerspielen im Spannungsverhältnis zwischen Freizeitbeschäftigung und Sucht
Additional Titles
Virtual Realities - The function of Video Games in the tension between leisure activitiy and addiction
AuthorSchellin, Constanze Natalie
Thesis advisorBakic, Josef
Published2018
Date of SubmissionJanuary 2018
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Computerspiele / Computerspielsucht / Sucht / Verhaltenssucht / Abhängigkeit / Freizeitbeschäftigung / Spiele / Bewältigungsstrategien
Keywords (EN)Video Games / Video Game Addiction / Addiction / Behavioural Addictions / Leisure Activity / Games / Coping Strategies
Restriction-Information
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Classification
Abstract (German)

Diese Arbeit setzt sich mit dem Thema Computerspiele auseinander und untersucht diesen Gegenstand nicht nur hinsichtlich seiner Positionierung im individuellen und gesellschaftlichen Kontext, sondern beleuchtet auch den schwer zu erfassenden Grad zwischen Computerspielen als Freizeitbeschäftigung und Computerspielen als Suchtmittel. Dabei wird mittels Literaturvergleich auf die einzelnen Bausteine dieser Thematik eingegangen. Es werden mögliche positive, wie auch negative Facetten des Phänomens Computerspiele erfasst, um so einen risikominimierenden Zugang herauszuarbeiten.

Abstract (English)

This essay deals with the subject of computer games and examines this subject not only with regard to its positioning in the individual and social context, but also examines the difficult-to-grasp degree between computer games as leisure activities and computer games as addiction. The individual components of this topic are discussed by means of a literature comparison. Possible positive as well as negative facets of the phenomenon computer games are captured, so as to create a risk-minimizing approach.