Bibliographic Metadata

Title
Bildung für Roma/Romnija - Strategien und Maßnahmen im Europäischen Kontext
Additional Titles
The Education of Roma-people in the european context
AuthorBerger, Helene
Thesis advisorKytir, Sandra
Published2017
Date of SubmissionNovember 2017
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Roma/Romnija / Bildung / europäische Strategien und Maßnahmen / das Jahrzehnt der Integration der Roma / Soziale Arbeit
Keywords (EN)Roma-people / education / european strategies / the decade of roma inclusion / social work
Restriction-Information
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Classification
Abstract (German)

Die vorliegende Bachelorarbeit beschäftigt sich mit den Strategien und Maßnahmen in Europa, die für gleiche Chancen zwischen Roma/Romnija und Nicht-Roma/Romnija sorgen sollen. Es wird ver-sucht aufzuzeigen, ob und welche konkreten Veränderungen die Initiative das Jahrzehnt der Integra-tion der Roma (2005-2015) für die ethnische Minderheit im Bereich Bildung bewirken konnte. Hierfür entwickelten die 12 teilnehmenden Länder jeweils einen eigenen Action Plan, um die soziale und ökonomische Situation von Roma/Romnija zu verbessern. Anhand mehrerer Berichte wird analy-siert, ob das gelungen ist.

Abschließend folgt die Auseinandersetzung mit den Ergebnissen des Jahrzehnts der Integration der Roma und der Forschungsfrage, inwiefern die Maßnahmen die Integration von Roma/Romnija im Bereich Bildung gefördert haben.

Abstract (English)

This bachelor thesis examines the effectiveness of the strategies and actions in Europe which aim at ensuring equal chances for Roma-people in the field of education. Specifically, it will be analyzed whether the initiative The Decade of Roma Inclusion (2005-2015) could achieve its goals. Each of the 12 participating countries developed their own Action Plan to improve the social and economic situation of Roma-people. Several reports will be analyzed in order to investigate if a long-term pos-itive outcome was reached. Finally, the results of The Decade of Roma Inclusion and the research question of whether these measures successfully influenced the integration of Roma-people in the field of education will be discussed.