Bibliographic Metadata

Title
"Wir haben uns im Blick". Social Referencing im Eingewöhnungsprozess.
Additional Titles
"We have a look". Social referencing in the familiarization process.
AuthorDussmann, Sonja
Thesis advisorLehner, Barbara
Published2017
Date of SubmissionJuly 2017
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Social Referencing / Eingewöhnungsprozess / Emotionsregulation / Regulationshilfen
Keywords (EN)social referencing / familiarization process / emotion regulation / regulation aids
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Die vorliegende wissenschaftliche Arbeit untersucht die Bedeutung von Social Referencing im Eingewöhnungsprozess in elementarpädagogischen Einrichtungen. Sie nimmt in den Blick, welche Hilfestellung das Phänomen von Social Referencing bieten kann, um emotionale Herausforderungen, die meist mit der Eingewöhnung einher gehen, bewältigen zu können.

Theoretische Grundlagen zur Regulationsfähigkeit werden dargestellt und in Verbindung mit dem Forschungsstand zur Eingewöhnung in Kinderkrippen und Kindergärten gebracht. Anhand zweier Praxisprotokolle wird die Bedeutung von Social Referencing im Eingewöhnungsprozess untersucht und Konsequenzen für die elementarpädagogische Praxis als auch für die Bildungswissenschaft herausgearbeitet.

Abstract (English)

This scientific work examines the importance of social referencing in the familiarization process in elementary educational institutions. It takes into consideration the support offered by the phenomenon of social referencing in order to cope with emotional challenges that are usually associated with familiarization.

Theoretical foundations regarding the regulation ability are presented and linked to research concerning the familiarization process in childcare center and kindergarden. Based on two practice protocols the importance of social referencing in the familiarization process is investigated and consequences for the elementary pedagogical practice as well as for the education sciences are worked out.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 0 times.