Bibliographic Metadata

Title
Lebensweltliche Mehrsprachigkeit in elementarpädagogischen Einrichtungen. : Eine Einzelfallanalyse zur Bedeutung emotionaler Aspekte und sprachlicher Orientierungen für den Zweitspracherwerb
Additional Titles
Multilingual living environment in early childhood educational institutions. Single case analysis on the importance of emotional aspects and linguistic orientation for the second language acquisitio
AuthorMaschek, Katharina
Thesis advisorFürstaller, Maria
Published2017
Date of SubmissionJuly 2017
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Elementarpädagogik / Lebensweltliche Mehrsprachigkeit / Zweitspracherwerb / Sprachliche Orientierung / Emotionale Aspekte
Keywords (EN)Early childhood education / Multilingual living environment / Second language acquisition / Linguistic orientation / Emotional aspects
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Diese Arbeit mit dem Titel „Lebensweltliche Mehrsprachigkeit in elementarpädagogischen Einrichtungen“ geht folgender Forschungsfrage nach: „Welche Bedeutung hat die sprachliche Orientierung von KindergartenpädagogInnen unter Berücksichtigung emotionaler Aspekte für den Zweitspracherwerb von Kindern?“ Um die Forschungsfrage zu beantworten, ist der erste Teil dieser Arbeit der Auseinandersetzung mit wissenschaftlicher Literatur zum Thema Mehrsprachigkeit im Kontext Kindergarten gewidmet. Dabei wird insbesondere die Bedeutung emotionaler Aspekte mehrsprachiger Kinder, in Zusammenhang mit der sprachlichen Orientierung von PädagogInnen, in den Blick genommen. Im zweiten Teil dieser Arbeit wird ein Fall, welcher ein Stück pädagogische Praxis im Kindergarten widerspiegelt, differenziert bearbeitet und in Form einer Fallstudie, unter wissenschaftlichen Gesichtspunkten analysiert. Die Fallanalyse ergab, dass die sprachliche Orientierung von PädagogInnen enorme Bedeutung für die emotionale Befindlichkeit der Kinder hat. Des Weiteren ist die sprachliche Orientierung äußerst bedeutsam für den Beziehungsaufbau zwischen PädagogInnen und Kind und nimmt dadurch starken Einfluss auf den Zweitspracherwerbsprozess von Kindern. Neben der Bedeutung der sprachlichen Orientierung verdeutlicht diese Arbeit, dass PädagogInnen, welche neben Deutsch auch über sprachliche Kompetenzen in den Erstsprachen der zu betreuenden Kinder verfügen, einen enormen, positiven Einfluss auf den Zweitspracherwerbsprozess der Kinder haben und dies hinsichtlich der Personalauswahl Berücksichtigung finden sollte.

Abstract (English)

The present bachelor thesis, titled "Multilingual living environment in early childhood educational institutions" examines the following research question: "What significance does the linguistic orientation of kindergarten teachers have for the second language acquisition of children, in consideration of emotional aspects?" To answer the research question, the theoretical body of this paper deals with multilingualism in the context of kindergarten. Special attention needs to be drawn to the relevance of emotional aspects of multilingual children, in connection with the linguistic orientation of their teacher. Furthermore, a case study which reflects a piece of teaching practice in the kindergarten, will be analysed from a scientific point of view. The conclusion of the case analysis shows that the linguistic orientation of the teacher has an enormous impact on the emotional condition of the children. Furthermore, it influences the relationship building between teacher and the child and is therefore significant for the second language learning process of the children. Beside the importance of the linguistic orientation, this bachelor thesis clearly reflects, that multilingual kindergarten teachers have a positive influence on the second language learning process of children. The results underline the impact of multilingual kindergarten teachers in early childhood educational institutions and therefore these conclusions have to be considered as an integral part of the new teacher's recruitment process.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 0 times.