Bibliographic Metadata

Title
Transgenerationale Übertragung von Bindungsrepräsentationen und deren Auswirkung auf die Arbeit mit Kindern
Additional Titles
Transgenerational transfer of attachment representation and its impact on the work with children
AuthorObradovic, Sladjana
Thesis advisorHover-Reisner, Nina
Published2018
Date of SubmissionFebruary 2018
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Bindung / Bindungsrepräsentationen / Bindungssystem / Adult Attachment Interview AAI / Transmission / Transgenerationale Übertragung
Keywords (EN)Attachment / Attachment representations / Binding system / Adult Attachment Interview AAI / Transmission / Transgenerational transmission
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist zu untersuchen, in welcher Weise sich die Bindungsrepräsentationen einer Pädagogin auf die Beziehungs- und Bindungsqualität zu den Kindern in einer elementarpädagogischen Einrichtung auswirken. Nach einem kurzen Einblick in die Bindungstheorie, die Bindungsmuster und in die Entstehung der Bindungsqualität wird auf die Bindungsrepräsentationen bei Erwachsenen näher eingegangen. Um die Forschungsfrage zu beantworten, wurde das mit einer Pädagogin durchgeführte Erwachsenen-Bindungs-Interview, das sogenannte AAI von Mary Main, Carol George und Nancy Kaplan, analysiert und kategorisiert, um dann die Erkenntnisse über die transgenerationale Weitergabe der Bindungsrepräsentationen von Eltern auf ihre Kinder auf die Bindungs-und Beziehungsqualität der Pädagogin zu den Kindern in einer elementarpädagogischen Einrichtung abzuleiten. Im letzten Kapitel werden die abgeleiteten Ergebnisse dargestellt und mit bestehenden empirischen Ergebnissen belegt.

Abstract (English)

The aim of the present work is to investigate how the bond representations of a teacher affect the relationship and attachment quality to the children in an elementary education institution. After a brief insight into the binding theory, the binding patterns and the formation of the binding quality, the binding representations in adults are discussed in more detail. To answer the research question, the adult-bonding interview conducted with a teacher, the so-called AAI, was analyzed and categorized by Mary Main, Carol George, and Nancy Kaplan to gain insights into the transgenerational transmission of parent-child bonding representations to their children to deduce bond and relationship quality of the teacher to the children in an elementary educational institution. In the last chapter, the results derived from this are presented and substantiated with existing empirical results.