Bibliographic Metadata

Title
PädagogInnen mit Migrationshintergrund in elementarpädagogischen Einrichtungen
Additional Titles
Pedagogues with migration background in elementary education institutions
AuthorRedic, Valentina
Thesis advisorHover-Reisner, Nina
Published2018
Date of SubmissionFebruary 2018
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Migration / Migrationshintergrund / Diskriminierung / Vorurteile / Identität / Kulturelle Identität / Interkulturalität / Multiethnische Teams
Keywords (EN)Migration / Migration background / Discrimination / Prejudices / Identity / Cultural Identity / Interculturality / Multi-ethnic teams
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Im Mittelpunkt meiner Arbeit stehen PädagogInnen mit Migrationshintergrund in elementarpädagogischen Einrichtungen. Dabei wird der Frage, welche persönlichen Erfahrungen und Herausforderungen aufgrund der eigenen Herkunft im Arbeitsalltag erlebt werden, nachgegangen.

Die Arbeit beinhaltet eine Darstellung der Einflussfaktoren, die auf die Identität und auf das Berufsfeld, besonders im Hinblick auf die Zusammenarbeit mit Eltern und im Team wir-ken.

Zur Beantwortung der Fragen wurde eine Gruppendiskussion mit drei Pädagoginnen mit Migrationshintergrund durchgeführt und diese wurde nach der qualitativen Inhaltsanalyse nach Kuckartz (2016) ausgewertet.

Im Anschluss werden die Ergebnisse diskutiert. Dabei stehen gezielt die erlebten Herausforderungen der Pädagoginnen im Mittelpunkt, um Möglichkeiten der Unterstützung im Arbeitsalltag herauszuarbeiten, damit ein interkulturelles Zusammenarbeiten ermöglicht wird.

Abstract (English)

The starting point of my work are pedagogues with a migration background in elementary educational institutions. In doing so, the question of which challenges due to the background are experienced in everyday working life will be investigated.

A presentation of the influencing factors, which affect the identity and professional field, especially with regard to cooperation with parents and in the team.

To answer the questions, a group discussion with three pedagogues with a migration background was conducted and evaluated according to the qualitative content analysis according to Kuckartz (2016).

Afterwards the results will be discussed. The focus is on the additional challenges of the educators in order to find ways to support and improve their daily work and to facilitate intercultural cooperation.