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Title
Der Unterschied zwischen Einkanalableitungen(C3/M2) und Mehrkanalableitungen (F3/C3/O1/M2) des Schlaf EEGs in Hinblick auf das Schlafprofil
Additional Titles
The difference between the single channel lead (C3/M2) and multiple channel leads (F3/C3/O1/M2) on the sleep EEG in regards to the sleep profile
AuthorCrnic, Aldina
Published2018
Date of SubmissionJune 2018
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)AASM American Academy of Sleep Medicine / EEG Elektroenzephalogramm / OSAS Obstruktive Schlafapnoe Syndrom / REM Rapid Eye Movements
Keywords (EN)Einkanalableitung / Mehrkanalableitung / Polysomnographie / Schlafapnoe Syndrom
Restriction-Information
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Classification
Abstract (German)

Das obstruktive Schlafapnoe Syndrom (OSAS) kommt in der Bevölkerung bei rund 10% der Männer und 3% der Frauen vor. Schlafbezogene Atmungsstörungen kennzeichnen sich durch rezidivierende Episoden einer gestörten Respiration während des Schlafes, wobei es sich sowohl um eine partielle als auch vollständige Obstruktion der oberen Atemwege handeln kann 1.

Die häufigsten Indikationen für eine polysomnographische Untersuchung sind die Diagnostik und Behandlung des obstruktiven Schlafapnoe Syndroms. Die korrekte Messung von Schlaf und Arousals ist abhängig von der kontinuierlichen Untersuchung mittels Elektroenzephalographie (EEG), Elektromyographie und Elektrookulographie 2.

Die ersten Richtlinien zur Bewertung der einzelnen Schlafstadien wurden 1968 von Rechtschaffen und Kales entwickelt. In dieser wird die Verwendung einer zentralen Elektrodenposition (C3/M2) empfohlen. Seit 2007 gibt es jedoch eine modifizierte Version dieser Richtlinien. Diese Version, die von der American Academy of Sleep Medicine entwickelt wurde, empfiehlt das Schlaf-EEG mittels drei Ableitungen in frontaler, zentraler und okzipitaler Position zu bestimmen (F3/C3/O1/M2) 3,4. Der Vergleich dieser beiden Methoden wird das Hauptthema dieser Bachelorarbeit darstellen.

Abstract (English)

The obstructive sleep apnea syndrome (OSAS) is diagnosed in 10% of the male and 3% of the female population. Sleep-associated breathing disorders are characterized by recurrent episodes of a disrupted breathing pattern during sleep. This disrupted breathing can occur as a partial or complete obstruction of the upper airways 1.

OSAS is diagnosed by implementing a polysomnographic analysis of patients sleep. It is used for the right measurement of sleep and arousals which mainly depends on the continuous measuring of electroencephalography, electromyography and the electrooculography 2.

The first manual for the evaluation of the individual sleep stages was developed by Rechtschaffen and Kales in 1968. They are recommending using only a single central channel lead (C3/M2) to determine the sleep stages. In 2007 this manual was modified by the American Association of Sleep Medicine. In their manual they are recommending a multiple channel lead which means that the electrodes are positioned on the frontal, central and the occipital (F3/C3/O1/M2) head areas 3, 4. The comparison of these two methods will also be the main topic of this thesis.