Bibliographic Metadata

Title
3D Ultrashort Echo Time (UTE) Sequenzen zur Darstellung von pulmonalem Gewebe in der Magnetresonanztomografie (MRT)
Additional Titles
Imaging of pulmonary tissue using 3D Ultrashort Echo Time (UTE) MRI sequences
AuthorGarber, Scarlett
Thesis advisorSiegl, Eva
Published2018
Date of SubmissionMarch 2018
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Lunge / MRT / 3D UTE
Keywords (EN)lung / mri / 3D UTE
Restriction-Information
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Classification
Abstract (German)

Diese Bachelorarbeit beschäftigt sich in Form einer Literaturarbeit mit dem aktuellen Forschungsstand der Darstellung von gesundem und pathologischem Pulmonalgewebe in der MRT mittels 3D UTE (Ultrashort Echo Time) Sequenzen. Bei der Darstellung von Pulmonalgewebe gilt eine CT als der Goldstandard. Ein Nachteil dieser Modalität ist allerdings die relativ hohe Strahlenbelastung. Eine MRT-Untersuchung der Lunge hat den Vorteil von nicht-ionisierender Strahlung. Konventionelle Sequenzen waren allerdings bisher zu langsam, um genug Signal für eine hochauflösende Bildgebung einzufangen. Die Entwicklung der 3D UTE Sequenz hat den Vorteil von besonders kurzen (< 1 ms) Echozeiten, die es ermöglichen, das schnell zerfallende T2/T2* Signal des Pulmonalgewebes einzufangen und darzustellen. Die Literaturrecherche von relevanten Studien zeigt, dass die Bildgebung von gesundem Pulmonalgewebe mittels 3D UTE Sequenz möglich ist und eine deutliche Verbesserung zu bisherigen Sequenzen darstellt. Die Darstellung von pathologischem Lungengewebe ist besonders bei zystischer Fibrose, Emphysemen, COPD und PE erfolgreich. Die 3D UTE Sequenz eignet sich als potentieller Ersatz für eine Low-Dose-CT und im Zuge von Follow-up Untersuchungen. Hierdurch kann gerade bei pädiatrischen Untersuchungen und jungen PatientInnen Dosis eingespart werden, was das Risiko von Langzeitschäden durch ionisierende Strahlung erheblich senkt.

Abstract (English)

This bachelor thesis is a literature review and deals with the current state of research in depicting healthy and pathological pulmonary tissue in MRI via 3D UTE (ultrashort echo time) sequence. Due to its high resolution, a CT counts as gold standard for examinations of the lung. A disadvantage of this modality is the relatively high ionizing radiation. Examination of the lung with MRI has the advantage of non-ionizing radiation. Conventional sequences so far have been too slow to catch enough signal for high-resolution imaging. The development of the 3D UTE sequence offers the possibility of very short echo times (< 1 ms) that make it possible to detect and register the quickly fading T2/T2* signal of the pulmonary tissue early enough. Literature research of relevant studies shows that imaging of healthy pulmonary tissue via 3D UTE sequence is possible and presents a major positive development compared to other conventional sequences. Imaging of pathological pulmonary tissue is especially successful with cystic fibrosis, emphysema, COPD and PE. 3D UTE presents a potential alternative for low-dose-CT and for follow-up examinations. This approach could potentially lower radiation exposure for patients and thus reduce the risk of long-term damages due to ionizing radiation to a great extent.