Bibliographic Metadata

Title
Tageslicht im Innenraum : Entwurfsprinzipien zur Lichtgestaltung in Schulen und Bildungseinrichtungen im Einklang mit moderner Architektur
Additional Titles
Daylight in internal space conception principles for lightning design in schools and educational institutions in accordance with modern architecture
AuthorBednar, Regina
Thesis advisorHammer, Renate
Published2017
Date of SubmissionNovember 2017
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Circadianer Rhythmus / Durchlichtungsfaktor / Freiluftschule Lernende Umwelt / Tageslichtquotient
Keywords (EN)circadian rhythm / light penetration factor / open-air school / educational environments / daylight factor
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Die vorliegende Bachelorarbeit mit dem Titel „Tageslicht im Innenraum - Entwurfsprinzipien zur Lichtgestaltung in Schulen und Bildungseinrichtungen im Einklang mit moderner Architektur“ beschäftigt sich mit dem zentralen Thema der Tageslichtnutzung und bezieht diese auf eine lernende Umwelt.

Die fundamentale Frage nach der Notwendigkeit einer integralen Planung, welche Tageslicht in eine Beziehung mit den lokalen Gegebenheiten, den Bedürfnissen der Gebäudenutzer und den architektonischen Mitteln und Zwängen stellt, wird mithilfe unterschiedlicher Ansätze geklärt.

Als Grundlage dienen der aktuelle Wissensstand der Forschung im Bereich der Photobiologie, derzeitige Richtlinien und Anforderungen sowie verschiedene Stu-dien im Zusammenhang mit Tageslichtnutzung.

Das Ziel der Arbeit war es, Wege zur Integration von Tageslicht in Lernclustern aufzuzeigen und dabei auf die positiven Auswirkungen einzugehen, ohne jedoch negative Konsequenzen unberücksichtigt zu lassen.

Abschließend kann zusammengefasst werden, dass Tageslicht ein höherer Stellenwert zugemessen werden muss, als es aktuell wird.

Abstract (English)

This given bachelor thesis, titled " Daylight in internal space - conception principles for lightning design in schools and educational institutions in accordance with modern architecture" deals with the central issue of daylight usage especially in context of a learning environment.

The fundamental question of a required integral planning, which associates daylight with the given local circumstances, the needs of the users of the building and the given architectonic means and forces, is clarified by different approaches.

The present state of scientific research in the field of photobiology, current regulations and requirements as well as recent studies in connection with daylight usage provide the foundation for this endeavor.

The goal of this thesis was to illustrate ways of integration of daylight in study clusters and, consequently, deal with its positive effects and potential negative impacts.

In conclusion, it can be said that, compared to the past and present state, daylight should be given higher priority in future.