Bibliographic Metadata

Title
Tanz dich selbstbewusst! Tanz als sozialpädagogisches Medium zur Stärkung des Selbstbewusstseins bei Mädchen
Additional Titles
Dance for your self-awareness. Dance as a socio-educational medium to increase the self-awareness of girls
AuthorRosenkranz, Laura
Thesis advisorPrimetzhofer, Kathrin
Published2018
Date of SubmissionMarch 2018
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Tanz / Sozialpädagogik / Selbstbewusstsein / Mädchen
Keywords (EN)Dance / Social pedagogy / Self-awareness / Girls
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit dem Medium Tanz im Rahmen der Sozialen Ar- beit. Hierbei sollen besonders die Möglichkeiten, die dieses Instrument in Bezug auf die Steigerung des Selbstbewusstseins bei Mädchen bieten kann, beleuchtet werden.

Ausschlaggebend für die Arbeit war die Fragestellung, welchen Stellenwert Tanz diesbezüg- lich in der Sozialen Arbeit haben kann. In erster Linie wird ein allgemeiner Überblick über die verschiedenen Theorien zur Entwicklung des Selbstbewusstseins gegeben, sowie eine eige- ne Einschätzung aufgestellt. Weiters beschäftigt sich die Arbeit mit dem Körperselbstbild als ein Aspekt von Selbstwertgefühl und stellt die Schwierigkeiten von Mädchen bei der Entwick- lung ihres Selbstbewusstseins in Diskussion. Aufbauend auf die Forschungsfrage wird die Relevanz des Tanzes für die Soziale Arbeit mit Mädchen näher erläutert und auf verschiede- ne Aspekte, wie die Entwicklung der Körperakzeptanz und die Bedeutung der Bewegung, sowie der Körperakzeptanz, eingegangen.

Abschließend werden die wichtigsten Erkenntnisse zusammengefasst um eine Antwort auf die Frage zu geben, inwiefern Tanz als sozialpädagogisches Medium zur Stärkung des Selbstbewusstseins bei Mädchen beitragen kann.

Abstract (English)

This bachelor thesis deals with the medium of dance in the context of social work and sets the focus on the possibilities of dance in increasing the self-awareness of girls.

Therefore, the question is to what extent can dance, as a socio-educational medium, contrib- ute to the self-awareness of girls?

First of all, readers will get an overview of the various theories of self-awareness, as well as an own assessment.

Furthermore, the bachelor thesis illustrates the topic body's self-image as an aspect of self- awareness and discusses girls' difficulties in developing their self-esteem.

In regards to the research question, the relevance of dance for social work with girls is ex- plained in more detail and various aspects, such as the development of body acceptance and the significance of movement, as well as body acceptance, are discussed.

In conclusion, the most important findings are summarized to explain the contribution and importance of dance in building girls’ self-awareness.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 0 times.