Bibliographic Metadata

Title
Effektivität der Nasalen High-Flow-Therapie bei Intensivpatientinnen und -patienten in der Postextubationsphase
Additional Titles
Effectiveness of nasal high-flow therapy in intensive care patients in the post-extubation phase
AuthorOrtner, Benedikt
Thesis advisorAiglesberger, Michael
Published2018
Date of SubmissionJune 2018
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Postextubationsphase / Nasale High-Flow-Therapie / Konventionelle Sauerstofftherapie / Oxygenierung / Intensivstation
Keywords (EN)Postextubation Phase / Nasal High-Flow-Therapy / Conventional Oxygen Therapy / Oxygenation / Intensive Care Unit
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Einleitung: Die Mehrzahl der Intensivpatientinnen und -patienten werden während ihres Aufenthaltes auf der Intensivstation beatmet. Der Prozess der Beendigung der maschinellen Überdruckbeatmung hin zur selbständigen spontanen Unterdruckbeatmung beinhaltet die Extubation der Patientin bzw. des Patienten. Die anschließende Atmungsunterstützung mittels konventionellen Sauerstofftherapien wird derzeit in der Intensivmedizin häufig angewandt. In den letzten Jahren etablierte sich die Nasale High-Flow-Therapie im klinischen Setting und stellt eine attraktive Alternative dar.

Ziel: Das Ziel dieser Bachelorarbeit ist es, zu untersuchen, inwieweit die Nasale High-Flow-Therapie eine effektive Alternative in Bezug auf die Oxygenierung zu konventionellen Sauerstofftherapien in der Postextubationsphase bei Intensivpatientinnen und -patienten darstellen kann.

Methode: Im Zeitraum von Oktober 2017 bis Mai 2018 wurde eine systematische Literaturrecherche in den vier facheinschlägigen Datenbanken PubMed, CINAHL, Academic Search Elite und Web of Science durchgeführt.

Ergebnisse: Die in diese Bachelorarbeit eingeschlossenen Studien beschreiben einen prophylaktischen Effekt der Nasalen High-Flow-Therapie im Vergleich zu konventionellen Sauerstofftherapien in der Postextubationsphase bei Intensivpatientinnen und -patienten. Die Nasale High-Flow-Therapie führt zu einer Verbesserung des Oxygenierungsindex, des arteriellen Sauerstoffpartialdruckes und der peripheren Sauerstoffsättigung.

Diskussion: Die Nasale High-Flow-Therapie zeigt in der Postextubationsphase einige Vorteile gegenüber konventionellen Sauerstofftherapien. Weitere Forschungen zur Flussrate, Sauerstoffanteil im Atemgas sowie der Dauer der Applikation nach der Extubation sind notwendig, um die Effektivität weiter zu erforschen und zu bestätigen.

Abstract (English)

Background: The preponderance of intensive care patients are subjected to artificial respiration throughout their stay in the intensive care unit. The process from ceasing the mechanical positive pressure ventilation to spontaneous and independent negative pressure ventilation involves the extubation of the patient. The subsequent respiratory assistance by means of conventional oxygen therapies is commonly used in intensive care medicine at the present time. In the preceding years, the Nasal High-Flow-Therapy has become an established method in clinical practice and now constitutes an attractive alternative.

Aim: The aim of this bachelor thesis was to examine in how far the Nasal High-Flow-Therapy can serve as an effective alternative to conventional oxygen therapies in relation to oxygenation during the postextubation phase for the treatment of intensive care patients.

Method: From October 2017 to May 2018, systematic literature research was conducted in four databases specializing in the field: PubMed, CINAHL, Academic Search Elite and Web of Science.

Results: The studies incorporated in this bachelor thesis indicate a prophylactic effect of the Nasal High-Flow-Therapy during the postextubation phase of intensive care patients compared to conventional oxygen therapies. The results showed improvements in the oxygenation index, in the arterial partial pressure of oxygen and in the peripheral oxygen saturation.

Discussion: The Nasal High-Flow-Therapy offers several advantages in the postextubation phase in comparison with conventional oxygen therapies. However, further research on flow rate, oxygen content in the respiratory gas as well as the duration of the application after the extubation will be required in order for this efficacy to be adequately investigated and confirmed.