Bibliographic Metadata

Title
KFZ Stromverbrauchskontrolle
Additional Titles
Vehicle Current Consumption Monitor
AuthorBusch, Georg
Thesis advisorPaulis, Herbert
Published2018
Date of SubmissionApril 2018
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Strommessung / Elektronik / CAN / Controller Area Network / KFZ / Sicherung / Rennsport / Automotive / Formula Student / STM32 / INA220
Keywords (EN)Current Measurement / Electronics / CAN / Controller Area Network / Race Car / Automotive / Fuse / Formula Student / STM32 / INA220
Restriction-Information
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Classification
Abstract (German)

Für den Rennsportbetrieb wird ein Strommessmodul entwickelt, welches den Spannungsabfall von acht Shunt Widerständen misst und die resultierenden Stromwerte zyklisch über einen CAN Bus ausgibt. Es ist geplant die Sicherungen des Fahrzeugs als Widerstände zu verwenden. Es werden Temperaturanalysen dargelegt, welche keine Temperaturabhängigkeit des Geräts, aber eine merkbare Abhängigkeit der Sicherungen aufzeigt. Abschließend wird die Schwäche des Verfahrens, Sicherungen als Messwiderstände zu verwenden, anhand einer Fehlerberechnung verdeutlicht.

Abstract (English)

A current measurement module is developed for the needs of the racing team. That module measures the voltage drop at eight shunt resistors and broadcasts resulting currents periodically via CAN bus. The intention is to use the fuses of the vehicle as shunt resistors. Temperature analysis will be presented, that show no temperature dependency of the device but visible dependency of the fuses. Finally the weakness of the procedure, to use fuses as shunt resistors, will be illustrated by an error analysis.