Bibliographic Metadata

Title
Digitale Jugendarbeit als Poltische Bildung. Interdisziplinäre Grundlagen und Zugänge.
Additional Titles
Digital youth work as a political education. Interdisciplinary basics and approaches.
AuthorWerries, Patricia
Thesis advisorPöyskö, Anu
Published2018
Date of SubmissionJuly 2018
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Jugendarbeit / digitale Jugendarbeit / Politische Bildung / digitale politische Bildung / Konstruktivismus / Sozialräumliches Aneignungskonzept / Spacing / Alexei Leontjew / Klaus Holzkamp / Zone der nächsten Entwicklung / Zone der proximalen Entwicklung / Lew Wygotski / Schule als Staat / Scaffolding / digitaler Raum / virtueller Raum
Keywords (EN)youth work / digital youth work / Political education / digital political education / constructivism / Social spatial appropriation concept / Spacing / Alexei Leontiev / Klaus Holzkamp / Zone of the next development / Zone of proximal development / Lev Wygotsky / School as a state / Scaffolding / digital space / virtual space
Restriction-Information
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Classification
Abstract (German)

Die vorliegende Arbeit gibt einen Überblick über wichtige Schlüsselbegriffe und deren Hintergründe in der politischen Bildung und der digitalen Jugendarbeit. Die Fragestellung nach einer politischen digitalen Jugendarbeit soll gestellt werden: welche Ansprüche hat diese und welchen neuen Anforderungen muss sich die Jugendarbeit stellen. Es wird ein interdisziplinärer Zusammenhang dargelegt der die Berufsfelder der (Entwicklungs-) Psychologie, Pädologie und der Humanwissenschaften miteinbezieht. Aus diesen Themenfeldern soll anhand des Projektes Schule als Staat ein Konzeptbeispiel dargelegt werden, welches sich in den digitalen Jugendarbeitskontext transferieren lässt.

Abstract (English)

The following thesis Digital youth work as a political education. Interdisciplinary basics and approaches gives an overview of important key concepts and their background in political education and digital youth work. The question of a political digital youth work should be asked: which claims does this have and what new requirements does the youth work have to face. An interdisciplinary context is presented which includes the occupational fields of (development) psychology, pedology and human science. Based on the project School as a State, a concept example will be outlined from these thematic fields that can be transferred into the digital youth work context.