Bibliographic Metadata

Title
Verbesserungsmöoglichkeiten für Cloud Gaming
Additional Titles
Optimization Opportunities for Cloud Gaming
AuthorKompauer, Simon
Thesis advisorGöschka, Karl Michael
Published2018
Date of SubmissionAugust 2018
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Cloudgaming / Videokodierung / Videostream / Mobile Gaming / Graphikstream / Render / H.264 / Latenz
Keywords (EN)Cloudgaming / Videoencoding / Videostream / Mobile Gaming / Graphikstream / Render / H.264 / Latency
Restriction-Information
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Classification
Abstract (German)

Bereits seit Computer noch gesamte Räume belegen mussten, war die Remote-Ausführung von Programmen ein großes Thema. Heutzutage wird immer mehr auf lokalen Geräten ausgeführt, wodurch immer rechenintensivere Programme auch immer bessere Hardware benötigen. Vor allem Gaming ist eine stark fordernde Aktivität. Das Auslagern bring jedoch die zwei Anforderungen an viel Bandbreite und kurze Verzögerungen. Viel Forschung wurde in den letzten Jahren betrieben um die benötigte Bandbreite zu verringern und Antwortzeiten der Server möglichst gering zu halten. In dieser Arbeit werden daher die vorgeschlagenen Methoden, um Cloudgaming zu optimieren, zusammengefasst. Zuerst werden die Hauptprobleme von Cloudgaming genannt und es wird ein Überblick über die Videokodierung gegeben. Danach werden die Optimierungsmethoden gruppiert in Videostreaming, Grafikstreaming, Hybridstreaming, Latenz und Cloudgaming für mobile Geräte. Es stellte sich heraus, dass die Priorisierung im Videokodier sehr vielversprechend mit Renderinformationen und Eyetracking Hardware funktioniert. Außerdem bietet Grafik- und Hybridstreaming eine gute Alternative für Personen mit bereits Gaming Hardware besitzen und diese als Unterstützung für Cloudgaming Dienste nutzen können.

Abstract (English)

Remote execution of programs has been around since simple terminals were used to access large datacenters before there were even personal computers. Nowadays a lot is done on the client side which requires better and better hardware for computationally intensive programs. Gaming is one of the highest demanding activity and, when executed remotely, brings its own challenges with high demand for bandwidth and latency. To tackle these challenges a lot of research has been done to either decrease bandwidth cost or latency. This thesis covers some of these proposed methods for optimizing Cloudgaming. First some of the main challenges with Cloudgaming are named and some basics for video encoding are covered. Secondly the optimization methods are grouped in bandwidth optimizations for video streaming, graphic streaming, hybrid streaming, latency and Cloudgaming for mobile devices. It shows that the prioritization of certain parts of the image with rendering information or eye tracking hardware is great at conserving bandwidth. Hybrid and graphic streaming offers a middle ground for people with mediocre gaming hardware so that their investment can be used by Cloudgaming services.