Bibliographic Metadata

Title
Interne Analyse der Ressourcen und Fähigkeiten zur strategischen Entwicklung eines Traditionsbetriebes im Verpackungsmarkt.
Additional Titles
Internal analysis of the resources and capabilities for the strategic development of an traditional company in the packaging market.
AuthorKreiner, Christian
Thesis advisorTacker, Manfred ; Tacker, Manfred
Published2018
Date of SubmissionOctober 2018
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Unternehmensentwicklung / Strategieprozess / Unternehmensleitbild / Unternehmensziele / SWOT Analyse / Balanced Score Card / Leistungsmessung
Keywords (EN)Corporate Development / strategy process / Corporate Philosophy / Business goals / SWOT analysis / Balanced Score Card / Key Performance Indicators
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Diese Bachelorarbeit beschäftigt sich mit der strategischen Entwicklung eines traditionellen Unternehmens im österreichischen Verpackungsmarkt. Anhand einer internen Unternehmensanalyse wird die Entwicklung der letzten 5 Jahren dargestellt. Ein erstmalig schriftlich festgehaltenes Unternehmensleitbild und die Formulierung von Vision und Mission bilden das Fundament für die strategische Orientierung. Im Zuge dieser Arbeit werden Messpunkte (KPI) definiert, strategische Fragestellungen erörtert und ein formaler Planungsprozess im untersuchten Unternehmen implementiert. Diese Arbeit liefert eine komprimierte Darstellung eines komplexen Themenfeldes und fokussiert die wesentlichen Eckpunkte zur Strategiefindung. Dadurch kann der Prozess zur strategischen Entwicklung auch durch unternehmensferne Personen nachvollzogen werden.

Durch den Einsatz von wirtschaftswissenschaftlichen Methoden wie die SWOT-Analyse werden Ziele definiert, Strategien abgeleitet und abschließend anhand einer Balanced Score Card abgebildet. Dadurch wird schlussendlich die Forschungsfrage „Welche Ziele und Maßnahmen sollten gesetzt werden um das Unternehmen weiter zu entwickeln, und wo liegen die Chancen und Risiken?“ so gut als möglich in konzentrierter Form beantwortet.

Abstract (English)

This bachelor thesis deals with the strategic development of a traditional company in the Austrian packaging market. Based on an internal company analysis, the development of the last 5 years is presented. A corporate mission statement written for the first time and the formulation of vision and mission form the foundation for strategic orientation. In the course of this work measuring points (KPI) are defined, strategic questions are discussed and a formal planning process is implemented in the investigated company. This work provides a condensed presentation of a complex topic and focuses on the main cornerstones of strategy development. As a result, the process of strategic development can also be understood by people who are remote from the company.

The use of economic methods such as the SWOT analysis defines goals, derives strategies and finally maps them using a Balanced Score Card. This will ultimately answer the research question "What goals and measures should be taken to further develop the company, and where are the opportunities and risks?" as well as possible in a concentrated form.