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Title
Wie wirkt sich der familiäre Wandel auf das Mittagessen von SchülerInnen aus?
Additional Titles
In what way does the change of family structures affect the habit of eating lunch of pupils?
AuthorBlaich, Bernhard
Thesis advisorKolland, Franz
Published2017
Date of SubmissionMarch 2017
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Familie / Schule / Essensangebot / Gemeinschaft / Sozialisation / Gesundheit
Keywords (EN)Family / School / Food offer / Community / Socialisation / Health
Restriction-Information
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Classification
Abstract (German)

Die vorliegende Arbeit befasst sich mit dem Mittagessen von Schülern und Schülerinnen

zwischen 10 und 14 Jahren und untersucht die Veränderungen, die sich durch den familiären

Wandel ergeben. Die Wichtigkeit des gemeinsamen Mittagessens für Jugendliche wird

herausgearbeitet.

Der Theorieteil dieser Arbeit beinhaltet die Themen, die für die Forschungsfrage relevant

sind, zum Beispiel sind dies Themen wie das Essen in Familie und Schule, die

Schulsozialarbeit und das Essverhalten und Gesundheitsbewusstsein von Kindern und

Jugendlichen.

Der Forschungsfrage wurde empirisch durch Beobachtungen in einer Neuen Mittelschule

und zwei Experteninterviews nachgegangen. Es konnte festgestellt werden, dass sich die

Schule auf die sich ergebenden Veränderungen einstellt und sich nach den Bedürfnissen der

Schüler und Schülerinnen richtet.

Die Ergebnisse zeigen, dass es für die Soziale Arbeit noch schwierig ist, sich in diesem

Handlungsfeld zu etablieren. In diesem Bereich besteht großer Bedarf an Schulsozialarbeitern und Schulsozialarbeiterinnen, doch derzeit sind die Ressourcen dafür nicht vorhanden. Die Schule versucht ihrem neu gewonnenen Auftrag, im vorgegebenen Rahmen, gerecht zu werden.

Abstract (English)

The following paper will examine lunches of students between the ages of 10 and 14 and the

changes that occur with new family structures. The importance of shared meals for

teenagers will be dealt with in detail.

The theoretical part of this paper will consider topics relevant for the research question such

as having meals at school or with your family, school social work, and teenagers’ and

children’s eating habits as well as their health consciousness.

The research question has been examined empirically through observations at a Neue

Mittelschule and two expert interviews. It has been determined that schools are adapting to

changes and acting on their students’ needs.

The results of this paper show that it is still difficult for social work to become established in

this field of action. This field needs school social work and school social workers.

Unfortunately there are not enough resources at the moment. Schools are trying to reach the

new objectives in the given time frame.