Bibliographic Metadata

Title
Die Einsatzmöglichkeiten von Wissensmanagement in virtuellen Teams : und welche Systeme und Instrumente dabei unterstützen können
Additional Titles
The possible means of knowledge management in virtual teams and what systems and instruments can be used to support it
AuthorJozic, Nicole
Thesis advisorDahlvik, Julia ; Celec, Andreas
Published2019
Date of SubmissionJanuary 2019
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Wissen / Wissensmanagement / virtuelle Teams / Wissensmanagement-Systeme / Wissensmanagement Instrumente / Öffentliche Verwaltung
Keywords (EN)knowledge / knowledge management / virtual teams / knowledge management systems / knowledge management instruments / public sector
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Die Arbeit befasst sich mit der Klärung der Fragen, wie Wissensmanagement in virtuellen Teams der öffentlichen Verwaltung betrieben werden kann und welche Systeme und Instrumente dabei unterstützend eingesetzt werden können. Die Arbeit umfasst als theoretische Grundlage sowohl bekannte Modelle aus dem Wissensmanagement und Organisationslehre. Um die Forschungsfrage nach den konkrete Einsatzmöglichkeiten, den Systemen und Instrumenten zu beantworten wurden drei leitfadengestützte Interviews mit Expert_innen aus der öffentlichen Verwaltung in Österreich durchgeführt. Die Ergebnisse der Interviews wurden kategorisch auf Unterschiede und Ähnlichkeiten untersucht und aus jeweils aus humanorientierter, technologischer, organisationaler und Managementperspektive betrachtet und zusammengefasst um die Frage nach Wissensmanagement und den Systemen und Instrumenten zu beantworten.

Abstract (English)

The thesis aims to answer the questions of how knowledge management can be used in virtual teams in the Austrian public sector and what systems and instruments can be used to support it. The thesis covers well known theoretical models from the fields of knowledge management and organizational theory as its basis. To gather the information necessary to answer the central question of knowledge management in virtual teams and the systems and instruments that are used, three experts from Austria’s public sector where interviewed and the results systematically categorized to find differences and similarities. Results were looked at and analyzed from a human oriented, a technological, an organizational and a management perspective and summarized to reach a conclusion on knowledge management in virtual teams.