Bibliographic Metadata

Title
Nachhaltigkeit durch Green Gamification und Material Design
Additional Titles
Sustainability through Green Gamification and Material Design
AuthorStaltner, Karin
Thesis advisorSchefer-Wenzl, Sigrid
Published2018
Date of SubmissionAugust 2018
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Gamification / Material Design / Mensch-Maschine Interaktion / Mobile User Experience Design / Motivation / Nachhaltigkeit / Semiotic Engineering / Smartphone
Keywords (EN)Gamification / Human-Computer Interaction / Material Design / Mobile User Experience Design / Motivation / Semiotic Engineering / Smartphone / Sustainability
Restriction-Information
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Classification
Abstract (German)

Diese Bachelorarbeit befasst sich mit dem Einfluss von Elementen aus Material Design und Gamification auf erlebnisorientiertes Lernen und die Motivation zum Wissenserwerb von Anwenderinnen und Anwendern der Smartphone-Applikation Greenfoot, die zu Nachhaltigkeit anregen und das Umweltbewusstsein fördern soll. Dazu werden die theoretische Basis und die grundlegenden Kriterien von User Experience Design und Spielifizierung präsentiert, die mobile Anwendungen zu einem freudvollen Ereignis gestalten und die Motivation für Bildungsthemen wie Umwelt und Klimaschutz erhöhen sollen.

Aufbauend auf Semiotic Engineering, das die Theorie für Human-Computer Interaction als computervermittelte Kommunikation zwischen Designerinnen bzw. Designern und Nutzerinnen sowie Nutzern zur Interaktionszeit bereitstellt, werden Gestaltungskriterien beschrieben und im Anschluss verschiedene Motivationstheorien und Gamification zur Motivationsförderung im speziellen erörtert.

Die Implementierung der Applikation Greenfoot zeigt, wie Komponenten aus Material Design und Gamification praktisch angewendet werden können. Durch den Einsatz unterschiedlicher Gestaltungselemente, z. B. visueller User Experience Muster werden positive Erlebnisse geschaffen, die zu mehr Engagement im Umgang mit der Anwendung und zu nachhaltigem Wissen führen. Die Verwendung spielerischer Elemente wie die epische Bedeutung von Greenfoot soll das Gefühl vermitteln, zu etwas Größerem wie dem Umweltschutz beizutragen und die Motivation fördern, damit langfristig umweltgerechtes Denken und Handeln erreicht wird.

Abstract (English)

This bachelor thesis deals with the influence of elements of material design and gamification on experience-oriented learning and the motivation for users of the Greenfoot smartphone application to acquire knowledge, which is intended to stimulate sustainability and promote environmental awareness. Therefore the theoretical basis and fundamental criteria of user experience design and gamification are researched, which should make mobile applications a joyful event and increase motivation for educational topics such as the environment and climate protection.

Based on semiotic engineering, which provides the theory for human-computer interaction as computer-mediated communication between designers and users at the time of interaction, design criteria are described. Then various motivation theories and concepts for motivation promotion, in particular gamification, are discussed.

The implementation of the Greenfoot application shows how material design and gamification components can be applied in practice. By using different design elements, e.g. visual user experience patterns, positive experiences are created that lead to more commitment in dealing with the application and to sustainable knowledge. The use of playful elements such as the epic meaning of Greenfoot is intended to convey the feeling of contributing to something greater like environmental protection and motivate people to think and act environmentally friendly in the long term.