Bibliographic Metadata

Title
Herausforderungen nachhaltiger Fort- und Weiterbildung in der geriatrischen Pflege
Additional Titles
Challenges for sustainable education in geriatric care
AuthorGriebler, Gerlinde
Thesis advisorKnecht, Harald ; Schweiger, Sabine
Published2017
Descriptionix, 147 Blatt
Institutional NoteWien, FH Campus Wien, Masterarb., 2017
Date of SubmissionAugust 2017
LanguageGerman
Document typeMaster Thesis
Keywords (DE)Weiterbildung / Fortbildung / Wissen / Lernen / Kompetenz / Evidence basiertes Pflegen / Erwachsenenbildung / lebenslanges Lernen / Motivation / Wissensmanagement / Wissenstransfer
Keywords (EN)further education / advanced training / knowledge / learning / competence / evidence based learning / adult education / life-long learning / motivation / knowledge management / transfer of knowledge / knowledge transfer
Keywords (GND)Geriatrie / Pflegepersonal / Weiterbildung
URNurn:nbn:at:at-fhcw:1-2100 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
Files
Herausforderungen nachhaltiger Fort- und Weiterbildung in der geriatrischen Pflege [3.16 mb]
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

Durch die Änderung des Gesundheits- und Krankenpflegegesetzes wurde eine Neugestaltung der Pflegeberufe vorgenommen. Viele Arbeitsvorgänge werden in den folgenden Jahren von einer anderen Berufsgruppe übernommen. Dazu ist es erforderlich Fort- und Weiterbildungen, für die MitarbeiterInnen zu implementieren. Auch die wissenschaftliche Expertise muss in die Pflege eingebaut werden.

In dieser Arbeit werden die Herausforderungen bezüglich nachhaltiger Fort- und Weiterbildungen in der geriatrischen Pflege beleuchtet.

Im ersten Teil wird auf die Grundlagen zu den Themen: Wissen, Lernen, Kompetenzen und Wissensmanagement eingegangen.

Im Methodenteil wird auf die Ergebnisse einer von der Autorin den KAV Pflegewohnhäusern in Wien durchgeführte Ist-Standerhebung zum Thema dieser Arbeit eingegangen. Wichtige Eckdaten sind: 82% der Pflegepersonen sind 40 Jahre und älter. Zusätzlich geben 77,1% der Befragten an, dass die Arbeitsmenge mehr geworden ist. 88,18% der Pflegepersonen haben noch keine Grundschulung in Pflegeforschung und 85,45% der Befragten nicht in „Evidence Based Nursing“.

Im dritten Teil werden Methoden (Fallarbeit, Fallstudien, Mediengestützes Lernen, E- Learning, Problem-orientiertes Lernen, Workshops und Arbeitsgruppen) kurz beschrieben, die dazu beitragen können, eine nachhaltige Fortbildung zu ermöglichen. Zusätzlich werden Beispiele für Innovationen in den Institutionen kurz aufgezeigt (interdisziplinäre Fallbesprechungen, Pflegeexperten in jedem Haus, interdisziplinäre und/oder themenübergreifende Workshops, Ethikkaffee).

Die Conclusio der Autorin bildet den Abschluss dieser Arbeit.

Abstract (English)

Through major changes in our care and nursing system the current branch will be overworked basically. A new profession but also new processes and responsibilities need to be implemented and integrated. Therefore people need to think about future education for employees. Also the scientific education needs to be integrated for upcoming requirements.

This work points out the challenges for sustainable education in geriatric care and nursing.

The first part on the script will explain the basics of this topic, mainly: knowledge, learning, competences and knowledge management.

The second part will focus on methods and results of the surveys the author made for the work and for the scientific research. These surveys were done in KAV-institutions and relied to the current status in the branch. Important figures were identified: more than 82% of the employees are older than 40 years. Additionally more than 77,1% say that the workload grew within the last years and they are now facing new challenges.

Besides of that 82% say that they havent not participated in any basic education in nursing science and 85, 45% also havent any knowledge about Evidence Based Nursing. The third part will then explain different methods of learning (cases, case studies, e-Learning, problem based learning, workshops,). These new models will help to implement new ways of education but also to raise the sustainability and reliability. Additionally samples of innovations and developing institutions and role models will show the complexity of the topic and the challenges to be faced. Finally the conclusion will mark the end of the work and will close the script.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 22 times.