Bibliographic Metadata

Title
Risiken mit reputationalen Effekten : Entwicklung eines Modells zur Identifikation und Bewertung / vorgelegt von: Michael Bleimuth
Additional Titles
Risks with reputational effectsDevelopment of a model for identification and evaluation
AuthorBleimuth, Michael
Thesis advisorPreßl, Beatrice ; Ruh, Josef
Published2017
Description162 Blatt
Institutional NoteWien, FH Campus Wien, Masterarb., 2017
Date of SubmissionDecember 2017
LanguageGerman
Document typeMaster Thesis
Keywords (DE)Risiko / Risikomanagement / Reputation / Issue Management / Reputationsrisiko / Reputationsmodell / Risikomodell
Keywords (EN)Risk / Riskmanagement / Reputation / Issue Management / reputational risk / reputation model / risk model
Keywords (GND)Risikomanagement / Prestige
URNurn:nbn:at:at-fhcw:1-3152 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
Files
Risiken mit reputationalen Effekten [3.53 mb]
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

Kontext und Fragestellung

Thema dieser Forschungsarbeit ist die Erfassung von Modellen zur Messung von Reputation und die Eingliederung der Variable Reputation in ein Risikomanagementmodell.

Der erste Teil dieser Forschungsarbeit konzentriert sich auf das Erklären und Definieren der Begriffe Reputation und Risiko. Der Fokus liegt in diesem Teil auf Fragen wie:

- Was ist Reputation?, Wie entsteht Reputation?, Welche Variablen beeinflussen Reputation?...

- Was ist Risiko?, Welche Risikoarten gibt es?, Welche Variablen beeinflussen Risiken?...

Ziele der Arbeit

Nachdem die oben beschriebenen Fragen ausreichend beantwortet worden sind, sind Verbindungspunkte zwischen den Variablen Reputation und Risiko herausgearbeitet worden. Eine wichtige Information, die in dieser Phase erlangt wurde und auch im Mittelpunkt dieser Arbeit steht, ist:

„Reputationsrisiken sind Folgerisiken und entstehen aus operationellen und oder strategischen Risiken.“

Aufgrund dieser Information wird häufig in dieser Arbeit nicht von Reputationsrisiken gesprochen, sondern von Risiken mit reputationalen Effekten.

Theorie

Nach dem die Begriffe Reputation und Risiko ausreichend beleuchtet wurden, wurde im nächsten Schritt die Reputationsforschung, insbesondere die Reputationsmodelle, behandelt. Reputationsmodelle wie das Global RepTrak Konzept, Fortune AMAC, Fortune GMAC, Gesamtreputation German ManagerMagazin, das Reputationsmodell nach Schwaiger und der Media Reputation Index wurden im Detail durchleuchtet und zur Entwicklung eines eigenen Modells verwendet.

Wissenschaftliche Methoden

Das Reputationsmodell nach Schwaiger diente als Grundkonzept bei der Entwicklung eines eigenen Modells zur Bewertung und Identifikation von Risiken mit reputationalen Effekten. Die einzelnen Phasen und Variablen des entwickelten Modells wurden mittels eines Online-Fragebogens überprüft. Die Probanden und Probandinnen sind Mitarbeiter und Mitarbeiterinnen des mittleren Managements, sowie Mitarbeiter und Mitarbeiterinnen der Kommunikationsabteilung/Marketingabteilung. Die daraus resultierenden Ergebnisse dienten dazu, die Variablen, welche in dem entwickelten Modell vorkommen, auf ihre Wirksamkeit zu überprüfen, um somit die theoretische Funktionalität des Modells bestätigen zu können.

Ergebnisse

Anhand der erarbeiteten Ergebnisse konnte bestätigt werden, dass die Faktoren Sympathie, Kompetenz, Performance, Qualität, Attraktivität und soziale Verantwortung geeignete Parameter sind, um Risiken mit reputationalen Effekten zu identifizieren und zu bewerten.

Abstract (English)

Context of the Thesis

The subject of this research paper is the compilation of different models, which are able to measure reputation and the integration of the variable reputation into a risk management model.

The first part of this research paper is concentrating on the explanation and definition of the terms reputation and risk. The focus in this part were questions like:

- What is reputation?, How does reputation arise?, Which variables have an effect on reputation?,

- What is risk?, Which risk types are there?, Which variables have an effect on risks?,...

Goal of the Thesis

After the above-described questions were adequately answered, connections between the variables reputation and risk were worked out. An important piece of information gained during this phase, which is also a centerpiece of this work, is:

"Reputation risks are the consequences of operational and / or strategic risks"

Based on this information, the expression “reputational risks” which is frequently used in this research paper, will be replaced which the term “risk with reputational effects”.

Theory

After the concepts of reputation and risk were adequately discussed, the next step focusing on reputational research, in particular reputational models was addressed. Reputation models such as the Global RepTrak concept, Fortune AMAC, Fortune GMAC, overall reputation of German ManagerMagazine, Reputation model after Schwaiger and the Media Reputation Index were examined in detail and served to develop an own model.

Methodology

The Schwaiger reputation model was used as a basic concept for the development of a model for the assessment and identification of risks with reputational effects. The individual phases and variables of the developed model will be verified by using an online questionnaire. The participants are employees of the middle management and employees of the communication/marketing department. The results of this questionnaire will verify the variables that occur in the developed model in terms of their effectiveness in order to confirm the theoretical functionality of the model.

Results

Based on the obtained results in this research paper it could be confirmed that the factors sympathy, competence, performance, quality, attractiveness and social responsibility are suitable parameters to identify and evaluate risks with reputational effects.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 12 times.
License
CC-BY-License (4.0)Creative Commons Attribution 4.0 International License