Bibliographic Metadata

Title
"Dieses Jahr gehe ich auf den Everest ". Erfolgsfaktoren und Erfolgspotenziale von Social Entrepreneurship in Kärnten. / vorgelegt von: Denise Branz
Additional Titles
"This year Im climbing the Everest...". Success factors and potential for success of Social Entrepreneurship in Carinthia.
AuthorBranz, Denise
Thesis advisorStepanek, Peter
Published2018
Description120 Seiten
Institutional NoteWien, FH Campus Wien, Masterarb., 2018
Date of SubmissionJanuary 2018
LanguageGerman
Document typeMaster Thesis
Keywords (DE)Social Entrepreneurship / Unternehmensgründung / Erfolgsfaktoren / Erfolgspotenziale / Kärnten / Qualitative Studie
Keywords (EN)Social Entrepreneurship / Entrepreneurship / Success factors / Success potentials / Carinthia / Qualitative Studie
Keywords (GND)Kärnten / Social entrepreneurship / Erfolgsfaktor
URNurn:nbn:at:at-fhcw:1-2310 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
Files
"Dieses Jahr gehe ich auf den Everest ". Erfolgsfaktoren und Erfolgspotenziale von Social Entrepreneurship in Kärnten. [2.8 mb]
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

„Dieses Jahr gehe ich auf den Everest“. Erfolgsfaktoren und Erfolgspotenziale von Social Entrepreneurship in Kärnten

Spätestens seit der Verleihung des Friedensnobelpreises an Muhammad Yunus, dem Gründer der Grameen Bank, ist Social Entrepreneurship zum viel diskutierten Forschungsthema geworden. Forscher*innen weltweit versuchen seither das Phänomen in all seinen Dimensionen zu erfassen. Ziel der vorliegenden Studie war es, Erfolgsfaktoren und Erfolgspotenziale von Social Entrepreneurship unter den besonderen Bedingungen eines österreichischen Flächenbundeslandes zu identifizieren und zu beschreiben.

Vor diesem Hintergrund wurde eine qualitative Studie mit Expert*inneninterviews durchgeführt. Die Auswahl der Interviewpartner*innen verfolgte das Ziel, ein möglichst breites Feld an Geschäftsmodellen abzubilden. Die Ergebnisse zeigen hinsichtlich der Erfolgsfaktoren keine größeren Unterschiede zu anderen Regionen. Potenzial zur Forcierung von Gründungsaktivitäten liegt in der Verbesserung der Rahmenbedingungen. Zukünftigen Gründer*innen bieten Demographie und Umwelt zahlreiche Möglichkeiten.

Abstract (English)

„This year Im climbing the Everest“. Success factors and potential for success of Social Entrepreneurship in Carinthia

Previous literature indicates that Social Entrepreneurship has become a hotly debated issue among scientists at least since Muhammad Yunus, the founder of Grameen Bank, was awarded the Nobel Peace Price. Numerous studies have been working on capturing the phenomenon in its different dimensions since then. The purpose of this thesis was to analyze opportunities, barriers and factors for success during the establishment of Social Enterprises against the background of specific circumstances in the Austrian province of Carinthia.

In this qualitative study, interviews with experts were carried out according to a manual. Interview partners were selected following specific criteria in order to provide a broad variety of business models. The findings suggest that there is no considerable difference to other areas in the successful establishment of Social Business. The findings also suggest that improvement concerning the framework conditions may create a supportive atmosphere in order to encourage potential founders. Regarding topcis demography and environment, they offer possibilities.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 26 times.