Bibliographic Metadata

Title
Sprachstandsbeobachtung - Hilfreiches Instrument zur Sprachstandsfeststellung für ElementarpädogInnen? : Eine Interviewanalyse über das Sprachstandserhebungsinstrument BESK / BESK-DaZ in elementaren
Additional Titles
Language Level Observation Tool - Helpful Instrument for elementary pedagogues? An interview analysis about the linguistic state instrument BESK / BESK-DaZ in elementary educational institutions
AuthorBender, Nevena
Thesis advisorHover-Reisner, Nina
Published2019
Date of SubmissionFebruary 2019
LanguageGerman
Document typeBachelor Thesis
Keywords (DE)Sprachstandsfeststellung / BESK / BESK-DaZ / Kindergarten / ElementarpädagogInnen
Keywords (EN)BESK / BESK-DaZ / Kindergarden / Elementry pedagogues
Restriction-Information
 _
Classification
Abstract (German)

Diese Arbeit widmet sich der kindlichen Sprachentwicklung im Vorschulalter und den Einschätzungen von ElementarpädagogInnen, zur Erhebung sprachlicher Kompetenzen, von Kindern mit Deutsch als Erstsprache (BESK) und von Kindern mit Deutsch als Zweitsprache (BESK-DaZ).

Der Hauptfokus liegt dabei auf der Analyse der Interviews von ElementarpädagogInnen, in Wiener Bildungseinrichtungen. Gegenstand der Interviews sind die Fort- und Weiter-bildungsmöglichkeiten und die Anwendbarkeit der Sprachstandsbeobachtung. Die Ergeb-nisdarstellung der erhobenen Daten, sowie die sich daraus ergebenden pädagogischen Konsequenzen, stellen den Gegenstand dieser Arbeit dar.

Abstract (English)

This paper, deals with children´s language develeopment and the assessment of the instrument on linguistic development of children with German as their first language (BESK) and for children growing up with German as their second language (BESK-DaZ), through elementry pedadgogues.

The main focus of this paper is to analyse, in which way elementry pedagogues, in viennese educational institutions, feel prepared for the usage of BESK / BESK-DaZ. Additionaly the consequenzes of the results for the educational work, that can be drawn from the interviews will be discussed.